2018.12.06-án családi nap került megrendezésre Hodászon a Kölcsey Ferenc Általános Iskolában. Délelőttkerekasztalbeszélgetésttartottunkahelyiközösségekéskisebbségekhelyzetérőlahelyiintézmények,szervezetek, szakemberekésérdeklődőkrészvételével. Abeszélgetéssoránahelyirésztvevőkelmondták,hogysokkaltöbbkulturálisprogramra lenneszükség,főlegolyanokra,amikaromákhagyományaitésszokásaitmutatjabe.Azidentitáserősítésefontoslenneacigány közösségben.Haismernékagyökereiket,azt,hogyhonnanszármaznak,akkormegerősödnebennükaz,hogyőkisértékesek,nem gyökértelennép.Szociálisszempontbólislevanmaradvaatelepülés,hiszenalakás-éséletkörülmények,ahelyigazdaságés munkaerő-piaci,valamintinfrastruktúraéskörnyezetimutatókelmaradnakmástelepülésekmutatóitól.Jellemző,hogyközmunkából próbálnakmegélniacsaládok,amibizonytalananyagihelyzetetteremt,ésazállandóbizonytalanságsokfeszültségetésproblémát okozacsaládoknak.Ezekaproblémákazösszesbevonttelepülésrejellemzőek,ésmindenkerekasztalmegbeszélésenelsősorban ezekmerülnekfel.Abbannagyrésztmindenkiegyetértett,hogyamegoldástahagyományokésszokásokismerete,őrzéseés továbbadásajelenthetné,hiszenazokegyfajtakeretetbiztosítanánakacigányközösségnek,ésbizonyosszabályrendszerével biztosíthatnáajobbegyüttműködéstésegyüttéléstatöbbségitársadalommal.Másrésztkaphatnánaksegítségetabban,hogyankell felkészülniegyállásinterjúra,vagyhogyankellmegírniegyönéletrajzot,amivelnagyobbesélylenneegyjobbmunka megszerzésére. ArendezvénytSzabóNándor,aKölcseyFerencÁltalánosIskolaigazgatójanyitottameg.ArendezvényfolytatásakéntaVazdune Cherhaja Emelkedő Csillagok Roma Nők Egyesületének elnöke, Erősné Balogh Szilvia mondott köszöntőt, és ismertette a projektet. Aprojektcéljaaromakulturálisértékek,hagyományokmegőrzése,intézményeinek,szervezeteinekfejlesztése,anemzetiségi nyelvhasználatelősegítése.Továbbicéljainkközöttszerepelfenntarthatóanműködőromakulturálisműhelyeklétrehozása,melyek helyszínéülszolgálnakaromakultúramegismerésének,továbbadásának,valamintazelőítéletekcsökkentéseésazelfogadás növelése. Szeretnénk, ha minőségi szolgáltatásokhoz, programokhoz való hozzáférés javulna.Pályázatunkátfogócéljaanemzetiségi,etnikaiidentitásmegőrzése,akultúrákközöttipárbeszéderősítése,ésazeltérőidentitással rendelkezőtársadalmicsoportokegyüttműködéseérdekébenprogramok,események,kulturálistermékekelőállításánaktámogatása az alábbi tevékenységekkel:•vándorkiállítás,állandókiállítás,romatájház,aromaésmásnemzetiségicsoportok/közösségekhagyományainak összegyűjtése és bemutatása, ezt segítő programok és helyszínek kialakítása céljából.•„LaseManusa”családinapok,hagyományőrzőnapokszervezésearomaésmásnemzetiségicsoportok/közösségek hagyományainak, ünnepeinek, szokásainak, kulturális értékeinek megismertetése céljából.•EmlékezésaPORAJMOS-ra,tréning,romatehetségekmentorálására,tematikus6napostáborazeltérőkultúrákmeg-és elismeréséttámogatótevékenységekmegvalósításánakcéljából.Atevékenységekaromahagyományokmegőrzését,korszerű újraértelmezését, továbbá átadását támogatják a fiatalabb korosztályoknak.Aprojektünkcélcsoportjaiamátészalkaiéscsengerijárásokhatóterületénélőlakosság,nemzetiségiek,romákésnemromák, felnőttekésgyermekekegyaránt,ezenbelülolyangyerekek,fiatalok,akikolyaneseményekenvehetnekrészt,minta„LaseManusa” családi napok, hagyományőrző napok, tematikus tábor.Olyanszakemberek,akikromákkal,romákértdolgoznak,valamintolyanhátrányoshelyzetűemberek,akiknekkorlátozottaka hozzáférési lehetőségei a kulturális javakhoz, eseményekhez, termékekhez. Azismertetőutánahodászifiatalokműsorakövetkezett.FellépettaNagyecsediGyöngyszemekHagyományőrzőCigány Táncegyüttes és zenekara nagyecsedi táncokkal. Arendezvénynagyonjólsikerült,kellemestapasztalatokkalgazdagodtunk.Atelepülésenélőkmegismerhettekminket,úgy gondolom,hogyazelőítéletekiscsökkentek.Örültek,hogyszíneskulturálisműsorralszolgáltunk,éskölcsönösenújismeretekkel gazdagodtunk.Megismertükegymásszokásait,táncait,próbáltukegymástánclépéseitiselsajátítani.Báralovárinyelvcsaknem hasonlóHodászonis,mintEcseden,azértsokújattanultunkebbenatekintetbenis,hiszenegy-kétszótmáshogy mondanak/mondunk. AtelepülésenvanegyRomaTájház,aminagyonszépenbemutatjaazegykoriromaéletmódot,ezértazittélőkjobbantisztában vannakacigányhagyományokkal,mintmástelepülésen.Ettőlfüggetlenülmiisszerettükvolnaaromáktörténetétbemutatni- PowerPointbemutatóvalkészültünk,amihezegytesztkérdésekbőlállófeladatlapotisadtunk,amitkitölthettekazérdeklődők.A bemutató segítségével a vendégek jobban megismerhették a cigányság kultúráját és hagyományait.A műsorok után mikulás csomagok osztásával kedveskedtünk a gyerekeknek. Acsaládinaponkiemeltszerepetjátszottakazünnepek–atéliünnepköregyiklegfontosabbünnepeakarácsony,előttepediga Mikulásvárás.SzentMiklóspüspöklegendájárólisszóvolt,miszerint„Miklóspüspökazablakonátaranyrögöketdobottbeegy elszegényedettnemesemberháromlányaszámára,hogybecsületesenférjhezmehessenek.Sokanúgyvélikinneneredazaszokás, hogyezenanaponazajándékokatazablakbateszik…SzentMiklósnapjaagyermekekjutalmazásánakésbüntetésénekjelesnapja. AMiklósnapiajándékozásparasztihagyományaiaszentlegendájávalvannakösszefüggésben.FőlegaDunántúlonésamagyar nyelvterületészakirészénvoltismertamikulásjárás.Miklóspüspökmegszemélyesítőjeazünnepelőestéjénkíséretévelegyüttbetér olyanházakba,aholgyerekekvannak,ésottvizsgáztatja,imádkoztatja,majdtudásukésviselkedésükszerintjutalmazza,vagy virgáccsalfenyítiőket,illetvesokszorakíséretébenlévőördöggelfenyíttet… (https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/neprajz-unnepek-es-nepszokasok/nevnapok-es-nepszokasok-1/miklos-napja-december-6).Ezaszokásamainapigélabevonttelepülésekenis–ajelmezesMikulásvagyTélapókrampuszokkíséretébenosztjakia csomagokat,amiketvalamilyenszavalatvagyénekfejébenkapnakmegagyerekek.Beszéltünkarrólis,hogykinekmitjelenta karácsony, és hogyan ünnepli meg a családjával, milyen szokások és hagyományok vannak még meg a családban.