Vazdune Cherhaja
Családi nap - Hodász, 2018. december 6.
2018.12.06-án családi nap került megrendezésre Hodászon a Kölcsey Ferenc Általános Iskolában. Délelőtt kerekasztal beszélgetést tartottunk a helyi közösségek és kisebbségek helyzetéről a helyi intézmények, szervezetek, szakemberek és érdeklődők részvételével. A beszélgetés során a helyi résztvevők elmondták, hogy sokkal több kulturális programra lenne szükség, főleg olyanokra, amik a romák hagyományait és szokásait mutatja be. Az identitás erősítése fontos lenne a cigány közösségben. Ha ismernék a gyökereiket, azt, hogy honnan származnak, akkor megerősödne bennük az, hogy ők is értékesek, nem gyökértelen nép. Szociális szempontból is le van maradva a település, hiszen a lakás-és életkörülmények, a helyi gazdaság és munkaerő-piaci, valamint infrastruktúra és környezeti mutatók elmaradnak más települések mutatóitól. Jellemző, hogy közmunkából próbálnak megélni a családok, ami bizonytalan anyagi helyzetet teremt, és az állandó bizonytalanság sok feszültséget és problémát okoz a családoknak. Ezek a problémák az összes bevont településre jellemzőek, és minden kerekasztal megbeszélésen elsősorban ezek merülnek fel. Abban nagyrészt mindenki egyetértett, hogy a megoldást a hagyományok és szokások ismerete, őrzése és továbbadása jelenthetné, hiszen azok egyfajta keretet biztosítanának a cigány közösségnek, és bizonyos szabályrendszerével biztosíthatná a jobb együttműködést és együttélést a többségi társadalommal. Másrészt kaphatnának segítséget abban, hogyan kell felkészülni egy állásinterjúra, vagy hogyan kell megírni egy önéletrajzot, amivel nagyobb esély lenne egy jobb munka megszerzésére. A rendezvényt Szabó Nándor, a Kölcsey Ferenc Általános Iskola igazgatója nyitotta meg. A rendezvény folytatásaként a Vazdune Cherhaja Emelkedő Csillagok Roma Nők Egyesületének elnöke, Erősné Balogh Szilvia mondott köszöntőt, és ismertette a projektet. A projekt célja a roma kulturális értékek, hagyományok megőrzése, intézményeinek, szervezeteinek fejlesztése, a nemzetiségi nyelvhasználat elősegítése. További céljaink között szerepel fenntarthatóan működő roma kulturális műhelyek létrehozása, melyek helyszínéül szolgálnak a roma kultúra megismerésének, továbbadásának, valamint az előítéletek csökkentése és az elfogadás növelése. Szeretnénk, ha minőségi szolgáltatásokhoz, programokhoz való hozzáférés javulna. Pályázatunk átfogó célja a nemzetiségi, etnikai identitás megőrzése, a kultúrák közötti párbeszéd erősítése, és az eltérő identitással rendelkező társadalmi csoportok együttműködése érdekében programok, események, kulturális termékek előállításának támogatása az alábbi tevékenységekkel: vándorkiállítás, állandó kiállítás, roma tájház, a roma és más nemzetiségi csoportok/közösségek hagyományainak összegyűjtése és bemutatása, ezt segítő programok és helyszínek kialakítása céljából. „Lase Manusa” családi napok, hagyományőrző napok szervezése a roma és más nemzetiségi csoportok/közösségek hagyományainak, ünnepeinek, szokásainak, kulturális értékeinek megismertetése céljából. Emlékezés a PORAJMOS-ra, tréning, roma tehetségek mentorálására, tematikus 6 napos tábor az eltérő kultúrák meg- és elismerését támogató tevékenységek megvalósításának céljából. A tevékenységek a roma hagyományok megőrzését, korszerű újraértelmezését, továbbá átadását támogatják a fiatalabb korosztályoknak. A projektünk célcsoportjai a mátészalkai és csengeri járások hatóterületén élő lakosság, nemzetiségiek, romák és nem romák, felnőttek és gyermekek egyaránt, ezen belül olyan gyerekek, fiatalok, akik olyan eseményeken vehetnek részt, mint a „Lase Manusa” családi napok, hagyományőrző napok, tematikus tábor. Olyan szakemberek, akik romákkal, romákért dolgoznak, valamint olyan hátrányos helyzetű emberek, akiknek korlátozottak a hozzáférési lehetőségei a kulturális javakhoz, eseményekhez, termékekhez. Az ismertető után a hodászi fiatalok műsora következett. Fellépett a Nagyecsedi Gyöngyszemek Hagyományőrző Cigány Táncegyüttes és zenekara nagyecsedi táncokkal. A rendezvény nagyon jól sikerült, kellemes tapasztalatokkal gazdagodtunk. A településen élők megismerhettek minket, úgy gondolom, hogy az előítéletek is csökkentek. Örültek, hogy színes kulturális műsorral szolgáltunk, és kölcsönösen új ismeretekkel gazdagodtunk. Megismertük egymás szokásait, táncait, próbáltuk egymás tánclépéseit is elsajátítani. Bár a lovári nyelv csaknem hasonló Hodászon is, mint Ecseden, azért sok újat tanultunk ebben a tekintetben is, hiszen egy-két szót máshogy mondanak/mondunk. A településen van egy Roma Tájház, ami nagyon szépen bemutatja az egykori roma életmódot, ezért az itt élők jobban tisztában vannak a cigány hagyományokkal, mint más településen. Ettől függetlenül mi is szerettük volna a romák történetét bemutatni - Power Point bemutatóval készültünk, amihez egy tesztkérdésekből álló feladatlapot is adtunk, amit kitölthettek az érdeklődők. A bemutató segítségével a vendégek jobban megismerhették a cigányság kultúráját és hagyományait. A műsorok után mikulás csomagok osztásával kedveskedtünk a gyerekeknek. A családi napon kiemelt szerepet játszottak az ünnepek a téli ünnepkör egyik legfontosabb ünnepe a karácsony, előtte pedig a Mikulás várás. Szent Miklós püspök legendájáról is szó volt, miszerint „Miklós püspök az ablakon át aranyrögöket dobott be egy elszegényedett nemesember három lánya számára, hogy becsületesen férjhez mehessenek. Sokan úgy vélik innen ered az a szokás, hogy ezen a napon az ajándékokat az ablakba teszik… Szent Miklós napja a gyermekek jutalmazásának és büntetésének jeles napja. A Miklós napi ajándékozás paraszti hagyományai a szent legendájával vannak összefüggésben. Főleg a Dunántúlon és a magyar nyelvterület északi részén volt ismert a mikulásjárás. Miklós püspök megszemélyesítője az ünnep előestéjén kíséretével együtt betér olyan házakba, ahol gyerekek vannak, és ott vizsgáztatja, imádkoztatja, majd tudásuk és viselkedésük szerint jutalmazza, vagy virgáccsal fenyíti őket, illetve sokszor a kíséretében lévő ördöggel fenyíttet… ( h t t p s : / / t u d a s b a z i s . s u l i n e t . h u / h u / m u v e s z e t e k / m u v e s z e t t o r t e n e t / n e p r a j z - u n n e p e k - e s - n e p s z o k a s o k / n e v n a p o k - e s - n e p s z o k a s o k - 1 / m i k l o s - napja-december-6). Ez a szokás a mai napig él a bevont településeken is a jelmezes Mikulás vagy Télapó krampuszok kíséretében osztja ki a csomagokat, amiket valamilyen szavalat vagy ének fejében kapnak meg a gyerekek. Beszéltünk arról is, hogy kinek mit jelent a karácsony, és hogyan ünnepli meg a családjával, milyen szokások és hagyományok vannak még meg a családban.